lördag 21 december 2013

Tack!

Efter mycket planering och mycket hjälp från släkt och vänner är nu begravningen genomförd. Jag väljer ordet genomförd för det är just så det känns. Begravningen är förknippad med så mycket dubbla känslor, både jobbiga och fina, och i sammanhanget att det är svårt att sortera ut dem. Att kunna vara i nuet var min förhoppning och det tycker jag att jag lyckades med. Jag behövde inte bry mig om saker runt omkring och det är jag mycket tacksam för.                                                  

Det blev en mycket vacker stund som jag med är glad över att kunnat dela med så många av mina och Carolinas nära och kära. Otroligt mycket fina blommor! Tack alla för att ni var med och delade denna stund tillsammans med mig och mina nära. Ni betyder mycket! Stort tack även för all hjälp i samband med minnesstunden!

Fortfarande kan min hjärna inte ta till den slutliga informationen att Carolina aldrig kommer tillbaka till mig och barnen. Jag tror det handlar om nån sorts av överlevnadsstrategi av mitt inre. Det som gör att jag trots allt kan gå upp ur sängen på morgonen. Jag kan ta att hon inte kommer tillbaka på ett tag, men att jag aldrig kommer få se henne le mot mig igen och höra henne säga att hon älskar mig, går bara inte att ta in. Jag saknar hennes närhet, hennes mjuka hud och hennes varma röst som viskar i mitt öra. Ibland känns allt bara så surrealistiskt och ens liv som en dålig svensk B-film med sorgligt slut. Jag har alltid hatat filmer med sorgligt slut..... Så jäkla onödigt........

Varje dag är som en berg- och dalbana, känslorna ryms inte alltid i min kropp. Att planerna för långt fram i tiden ger mig ångest, en dag i taget är vad som gäller. Att arbeta med tydliga målbilder för den dagliga rutinen är nödvändigt och som tur är har jag fått mycket hjälp med detta.

Det kommer ta otroligt lång tid att bearbeta sorgen, både för mig och barnen. Fina stunder kommer växlas med stunder där paniken finns närvarande. Jag kommer behöva mycket hjälp och under lång lång tid, men jag har bestämt mig för att kämpa. Precis som Carolina gjorde kommer jag fortsätta kämpa, även under de stunder som känns jobbiga och svåra ska jag fortsätta kämpa. Jag har en målbild klar i huvudet, som jag hoppas kunna nå en vacker dag. Den består i att när jag tänker på Carolina ska min kropp fyllas med en varm känsla och ett leende ska spridas på mina läppar och jag ska kunna tänka på att minnena utan att bli nedstämd.

Varje människa behöver känns sig behövd för att vara hel. Som tur är har jag barnen som kommer göra livet så otroligt mycket mer värdefullt att leva. Utan de vet jag inte hur detta kunnat sluta. Barnen kommer vara meningen med livet, så enkelt är det.

Carolina ville gärna att jag fortsatte skriva på hennes blogg därför kommer jag följa hennes önskemål.

Nu återstår bara att önska alla en God Jul!

/Jesper


11 kommentarer:

  1. Jesper. Precis som carolina så har du ett sätt att skriva som känns som att man flyttar in i ditt hjärta... även om det var carolinas önskan så kanske det kan vara ett sätt för dig också att bearbeta din sorg...att få ut alla olika känslor "på papper"
    det kommet att vara tufft och som du säger det kommer att gå upp och ner.. Men du har dina barn,familj, släkt och vänner. Många finns vi runt om dig för att stötta och hjälpa.
    Du är stark jesper...
    många kramar jenny b

    SvaraRadera
  2. Tack själv... För att vi fick låna lite tid den där sista söndagen, för att vi fick vara med på carolinas fina begravning, för att du fortsätter kämpa och skriva... Något som någon sa till mig strax efter att mamma hade dött, och som hjälpte mig att tänka på ibland, var att " det värsta har redan hänt"...
    Tro, hopp och mycket kärlek till dig och din fina familj! //Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag sa till Carollina att hon var så fantastisk på att skriva och det tycker jag att du också är Jesper. Begravningen var mycket fin. Vi kommer alla att sakna henne så mycket. Vi vill gärna stötta dig med det som går. Många kramar från Rosita m fam

    SvaraRadera
  4. Jesper, du skriver så fint. Jag har så många fina och ljusa minnen av Carolina som jag kommer bära med mig hela livet. Det var en fin begravning och bildspelet på minnesstunden var fantastiskt, så mycket som du och Carolina har hunnit med under ert, alldeles för korta, liv tillsammans. Jag och Carolina var väldigt olika men under alla år som vi arbetade tillsammans kom vi varandra nära och jag saknar henne så... /Kram Catharina

    SvaraRadera
  5. Hej Jesper! Jag är inte säker på att du minns oss, men vi träffade dig, Carolina och barnen på Astrid Lindgrens Värld förra året och vi är grannar med Jonas och Andrea! Därför har vi hört er historia den senaste tiden och vi har tänkt på er så mycket. Vi beklagar verkligen sorgen och vi kan inte ens föreställa oss hur ni har det just nu. Vi sänder våra varmaste tankar till dig, barnen, Jonas och övriga i familjen.
    För någon vecka sedan, när det fortfarande fanns lite snö kvar på marken, byggde vi och vår dotter Wilma en snölykta. I snölyktan tände vi ett ljus för Carolina!
    Vi kommer fortsätta att läsa bloggen, du skriver så himla fint Jesper. Carolina kommer alltid finnas med er på ett eller annat sätt!
    Varma hälsningar från familjen Ifvarsson!

    SvaraRadera
  6. finaste jesper. Du beskriver så fint din kärlek till Carolina. Jag säger som Lisa att jag är så oerhört tacksam över den tid vi fick låna av er den där söndagen, det betydde så mycket. Vill gärna finnas där för dig och vara ett stöd så gott det går. kramar/Lotta

    SvaraRadera
  7. Så fint du skriver Jesper..jag riktigt känner hur du mår just nu via det du skriver! Att saknaden är stor och att kärleken mellan er var ännu större! Carolina lever vidare fast med minnen och att vi pratar och berättar om henne! Begravningen var jobbig men också väldigt vacker. Minnesstunden efteråt med detta fantastiska bildspel var ändå så härligt att få se. Carolina levde till 110% i vad hon än tog sig för! Jag hoppas jag kan göra något för dig och barnen då och då om det så handlar om att Ebba ska få träffa Hugohundar eller vara barnvakt. Stor kram till dig du tappra Jesper! Kram Catja

    SvaraRadera
  8. Jesper
    Begravningen var ljus och vacker men samtidigt så overklig och svår. Minnesstunder med alla fina bilder var så fin, där vi alla fick se er starka kärlek till varandra. Jesper jag förstår precis som du sa att Carolina och du var som skapta för varann❤️ Det är en gåva du alltid kommer att bära med dig och minnas.
    Du skriver så levande och från hjärtat hur du känner och hur stor saknaden är. Carolina var så levnadsglad hon spred glädje och entusiasm hon delade med sig av hela sig själv.
    Jag kommer alltid att minnas Carolina med glädje och kärlek som en fantastisk vän. Hon finns kvar som en liten ängel i mitt stall som jag aldrig kommer att glömma.
    Carolina jag tyckte så mycket om dig, saknaden är stor och svår. Vi ses igen❤️
    Jesper jag vet att du är stark och precis som Carolina så kämpar du och barnen vidare i denna svåra stund.
    Tänker på er alla, många styrkekramar till dig och din fina familj från Anneli

    SvaraRadera
  9. Åter igen vill jag tacka dig Jesper för att jag fick delta på Carolinas begravning. Jag satt där i kyrkan och allt kändes så overkligt och samtidigt så smärtsamt påtagligt. Jag tittade på dig och kände att klupen jag hade i magen måste ha varit tusen gånger större i din, värken i brösten tusen gånger smärtsammare och smärtan i själen som gnagde ett värkande sår måste ha varit olidlig för dig. Jag såg också en styrka och beslutsamhet hos dig som jag tror du tagit styrka ifrån hos Carolina. Ni två är en, ni är för alltid, ni gav varandra det som gjorde att Carolina var stark under hela sin sjukdom och dig den styrkan du behöver nu och i framtiden. Carolina kommer alltid att finnas i våra hjärtan och många gånger kommer jag bli påmind om hennes ord, förmåga, klokhet och styrka. Jag är så glad att jag lärde känna fina Carolina <3 Tänker på dig och dina fina barn, hoppas att de jobbigaste stunderna inte blir för svåra, att du och barnen finner glädje och energi att möta sorgen och ta den, bearbeta den och finna styrka i den. Carolina, fina Carolina jag önskar jag fick ge dig den största och varmaste kramen, jag önskar jag fick säga att du är fin, jag önskar jag fick..... Gråten finns där, hela tiden...

    Ni är i mina tankar, jag sänder all min styrka er // Annica S

    SvaraRadera
  10. Gott nytt år❤️

    SvaraRadera