söndag 5 januari 2014

Hjärnspöken

Lördag kväll 23:52, min mor och far har precis åkt hemåt, Molle är rastad och barnen sover. Ensam.

Känns som det räcker nu. Nu får du faktiskt komma tillbaka till mig Carolina! Jag har klarat leva över en hel månad utan dig, det är förbanne mig inte dåligt. Men nu ger jag mig, nu får du komma fram igen......... Hur länge ska man ha den här förbannade lamslagna känslan av tomhet inom sig? Troligen under lång lång lång tid så klart. Men det känns ändå som det räcker. Jag orkar inte känna denna sorg, saknad och ilska hela hela tiden längre nu....

I nästan alla andra situationer i livet har man alltid ett val. Även om valet är svårt att ta, har man nästan alltid ett val. Man kan alltid säga upp sig från jobbet när den biten känns för djävlig, man kan flytta till annan ort om man vantrivs, man kan byta bil när man tröttnat på sin nuvarande osv. Jag vill också ha ett val nu! Jag accepterar inte Carolina inte kommer tillbaka till mig och barnen, det är inte ok! Jag säger upp mig från livet! Kan man det?........

Samtidigt vet jag såklart att det inte går. Men så här funkar min hjärna just nu. En del av mig vägrar att bli behandlad på detta sätt, en annan del vet att jag måste acceptera situationen och leva en dag i taget. Inte tänka längre framåt, inte tänka på att vardagen kommer så småningom. En dag i taget Jesper........

Jag förstår att det måste vara svårt att veta hur man ska kommunicera med mig. Det hade i alla fall jag tyckt i er situation. Man vill stötta och hjälpa till på alla möjliga sätt, samtidigt som man inte vill vara påtvingande och störa mig i sorgbearbetningen. Därför tänkte jag prata lite klarspråk, är bara onödigt att linda in saker och ting..... Det är alltid ok och mycket uppskattat att ringa och skicka sms, eller skriva kommentarer på bloggen, osv. Positiv feedback är som mat för en utsvulten varg för mig just nu. Svarar jag inte i telefonen så betyder det inget mer än just det. Jag ser att ni har ringt, men jag kanske inte kan eller orkar prata för tillfället. Att prata om Carolina-minnen är också bara till godo, det gäller även för barnen. Var inte rädd att prata om Carolina inför mig eller barnen, det rör inte upp några jobbiga känslor, tvärtom så påskyndar det sorgebearbetningen.

Jag behöver vara tydlig med vad jag behöver för hjälp. Jag ska inte känna nåt dåligt samvete när jag ber om hjälp, men det tar emot. Det är emot min natur. Var inte rädda att erbjuda er hjälp, men tar det samtidigt inte som något kritik om jag inte tar emot den. Jag ser ändå den utsträckta handen.

Jag vet att ni är jättemånga som tänker på mig och barnen och jag har fått läsa och höra så otroligt många fina saker. Jag är innerligt tacksam för detta! Och jag har fått absolut bästa tänkbara hjälp från släkt och vänner. Jag kan inte beskriva min tacksamhet tydligt nog. Att ni ställer upp så för mig gör mig gråtfärdig bara det! Det jag och barnen behöver mest just nu är närhet och trygghet. Att ha folk omkring oss. Även att få möjligheten att idrotta och röra på kroppen är en viktigt del i min situation. Bearbetningsfasen är lång och tar inte skada av det. Snarare ger det mig ett andrum att bearbeta den.

Trots alla hjälpande människor känner jag mig ensammast i världen...... Fast kanske det inte så konstigt. Mitt liv har gått från att vara bästa tänkbara för drygt ett år sedan, till att som det känns just nu, vara sämsta tänkbara. Min ena hälft är borta och nog vore det konstigt om inte det kändes.....

Kvällarna och nätterna är värst. Att gå och lägga sig är förknippat med panikkänslor. Det är då alla känslorna väller in hos en. Då kommer allt undanträngt tillbaka. Som tur väl har jag insomningstabletter i nattduksbyrån, men de vill jag inte ta av ren slentrian. Jag vill inte bli beroende, utan ha de där mest som säkerhet i fall jag behöver de. Men nu har jag inte somnat före kl 03:00 någon gång senaste 10 dagarna. När klockan går över 3-snåret åker pillerna fram. Jag behöver ju trots allt sova. Måste tvinga mig att gå och lägga mig i tid. Nu är klockan över 01:00 och jag tänker göra ett försök att sova.

Tack för att ni finns!

/Jesper



12 kommentarer:

  1. Tack för att du finns!

    SvaraRadera
  2. Är så sjukt orättvist! Jag håller med dig Jesper, har faaan inte alls gått med på att Carolina inte längre finns kvar med oss.... så overkligt. Tänker på er (dig, barnen och familjen) jämt. Speciellt så här dags när det är tyst i huset o alla sover. Förstår vad du menar att tankarna då kommer ifatt en. Stor styrkekram och hoppas du kan få sova inatt / Sara Kullervik

    SvaraRadera
  3. Världens allra bästa Jesper! Kram Rosita

    SvaraRadera
  4. Du är så fantastiskt stark. Behöver du tabletter för att kunna sova ta dem iallafall ett tag framöver allt för att orka. Kram T

    SvaraRadera
  5. finaste Jesper, det är en sån oerhört orättvis och tung situation som du befinner dig i, sorgen och saknaden måste vara svår att bära. önskar det fanns något jag kunde göra för dig. kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Jesper! Du är så otroligt stark. Som jag sa när jag träffade dig på Ica för ett tag sen, va inte rädd för att fråga om hjälp! Jag/Vi hjälper gärna till med vad det nu kan vara. Vad som helst!
    Tänker på dig och dina Goa barn!
    Caroline

    SvaraRadera
  7. Stor varm kram till dig Jesper! Jag tänker så mycket på dig! //Mia

    SvaraRadera
  8. Hej Jesper, läste er minnestext om din fru i Smp idag och blev väldigt berörd. Har själv genomgått några år med cancer och död då min fru drabbades 2007. Som du beskriver nätterna så är det just den tiden på dygnet som är allra värst då allt tystnar och man ligger där och våndas. En grej som hjälpt mig är att jag köpte några prydnadskuddar som fyller upp tomheten i min frus säng, enkelt kan tyckas men siluetten finns där i mörkret. Dina barn kanske ligger där ibland men prova.... En annan grej är att ha en klockradio vid sängen som tystnar efter nån timma för då kan man ha ljudet på så svagt att man bara förnimmer tal o musik. Är ej tyst när du inte sover och somnar du så tystnar radion själv, vaknar du trycker en timma till. Det har hjälpt mig mycket. Det är lätt att säga att tiden läker men det går framåt hur jobbigt det än känns för dig och den som är kvar o får leva får ta lidandet, det är så livet funkar! Det finns ju andra som du ska kämpa för nu och det är era barn. Kram Jesper! // glk

    SvaraRadera
  9. Idag när jag läste er minnestext om din fru insåg att att livet är inte alltid rättvist. Förstår att ni kämpat i motvind och resultatet blev inte som ni tänkt er. Jag blir så berörd trots att jag inte känner er. Jag skickar många styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  10. Jag känner inte dig men läste minnestexten om din fru i Smp och minns även att jag grät tyst när jag läste dödsannonsen. Din fru och jag är födda samma år, så man blir väldigt berörd... Jag vet inte vad jag ska säga men lev varje dag som om det vore den sista för man vet aldrig vad som händer imorgon. Ta väl hand om dig och dina barn. Kärlek till Er!

    SvaraRadera
  11. Fin minnestext i Smålandsposten, Jesper o Jonas. Kramar Rosita

    SvaraRadera
  12. Jag heter Lilian N. Det här är en väldigt glad dag i mitt liv på grund av den hjälp Dr.saguru har gett mig genom att hjälpa mig att få min exman tillbaka med sin magiska och kärleksförtryck. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och sökte efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.saguru e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sin ex och hjälper till att fixa förhållandet. och få människor att vara lyckliga i sin relation. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning sa han till mig att han kommer att hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara vid mig och kan inte göra någonting utan min present. Jag tycker verkligen om mitt äktenskap, vad en fantastisk fest. Jag kommer att fortsätta vittna på internet för att Dr.saguru verkligen är ett riktigt trollspelare. BEHÖVER DU HJÄLP DÅ KONTAKTA LÄKARE SAGURU NU VIA E-post: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och hans också perfekt i
    1 ÄLSKA STAV
    2 VINNA EX TILLBAKA
    3 KVINNENS FRUIT
    4 FRÄMNINGSSTAV
    5 SKYDDSSTAV
    6 VERKSAMHETSSTAV
    7 GODE JOB STAV
    8 LOTTERISK STÄLLNING och STOLTFALLSTAV.

    SvaraRadera