lördag 18 januari 2014

Min idol!

Tiden rullar på. Vardagen utan Carolina har nu blivit en verklighet som jag måste ta förhålla mig till, vare sig jag vill eller inte. Jag försöker att leva en dag i taget. Inte analysera hur och varför jag mått som jag mått, när dagen börjar gå mot natt. Inte ge mig själv dåligt samvete för att jag inte sörjt och gråtit så mycket som jag tycker att jag borde göra. Det är inte lätt. Hela tiden målar hjärnan upp en föreställing av hur jag borde må. Den bilden säger oftast att jag borde ligga nerbruten av sorg större delen av dagen. Som tur är stämmer inte den ”negativa föreställningen av framtiden” särskilt ofta med verklighetens känslotillstånd. Mitt uppmålade framtidsscenario tycks alltid vara mycket värre än verkligheten. Även om jag långt ifrån känner mig ok, mår jag trots allt inte lika dåligt som jag tänkt mig.

Jag har tidigare i livet ofta försökt sätta mig in i andra människors livsöden, där de mist en livspartner eller ett av sina barn. Det jag då inte inte kunde förstå var hur de kunde fortsätta leva ett någorlunda lyckligt liv? Borde de inte vara ständigt nerbruta av all sorg? Var får de alla kraft ifrån? Där nånstans brukar hjärnan sätta stopp, längre än så kan/orkar man normalt sett inte ta in. Tankarna skjuter genast bort att det skulle kunna hända en själv..... Men jag tror har kommit på svaret nu. De handlar inte om någon rymdforskning, de har helt enkelt inget val. De måste fortsätta leva. Hur omöjligt det än känns så måste man fortsätta leva. Fortsätta med sin nya vardag, sitt nya liv.

Carolina var en helt fantastisk människa. Hon var min idol! Hon visste hur man skulle utnyttja varje liten stund av ”ledig tid”. Hon har alltid så länge jag kännt henne kunnat släppa tråkiga vardagssysslor för att istället göra roligare saker. Jag kan känna en glädje i att hon hade den förmågan. Jag däremot tänker ofta att: jag ska bara fixa tvätten först, bara städa lite här först, bara laga den här trasiga saken…….Jag ska försöka ta lärdom av min fru, hon hade så rätt så rätt.

En annan sak som jag och förhoppningsvis flera med mig bör ta efter är klyschan att: inte klaga på småsaker. Tiden är för dyrbar för att sånt ska ta upp ens tid. Ägna din tid åt de du älskar och håller av istället.  Men framför allt: var tacksam! Att inte behöva ha ont i kroppen är en ynnest som jag förhoppningsvis aldrig kommer att förtränga bort. Jag vill väl egentligen inte att folk ska sluta ”klaga” på sina småsaker, jag gör det själv ofta. Däremot önskar jag att folk (jag inkluderad) blev mer medvetna om att det är just småsaker.  

Till er som inte har tillgång till Smålandsposten eller missade minnestexten där i torsdags 16 januari, bifogar jag här den som en jpg. Tyvärr finns den inte på ”smp.se”. En minnestext i tidningen har krav på sig att vara information och av allmänsintresse, därför ser den ut som den gör. Jag får inte skriva till Carolina i texten, utan hur hon var som person och vad som kretsade runt hennes liv. Därför kan den kännas lite träig och opersonlig att läsa. Hoppas det funkar att öppna och läsa den i alla fall.

Det var allt för denna gång. Återkommer om nån vecka med mera tankar och reflektioner…..


/Jesper

11 kommentarer:

  1. Jag tror jag sagt det innan Jesper men säger det igen, du skriver väldigt bra texter! Det är lite jobbigt ibland att inte alltid kunna vara nära när det är tufft, därför uppskattar jag bloggen eller att bara kunna prata lite telefon. Även om det inte är samma sak som att träffas på riktigt betyder mycket för mig att känna att man kan dela sorgen och funderingar som man bär på. Ta väl hand om dig så ses vi snart, Joel

    SvaraRadera
  2. Så fina ord❤️

    SvaraRadera
  3. Du skriver så fint och klokt Jesper.//Mia

    SvaraRadera
  4. Jesper!

    Sorgen har ingen lag
    Sorgen följer inga regler
    Det är inte säkert att den som gråter mest sörjer mest.
    Sorgen gör som den vill, man kan inte bestämma över den.
    Sorgen är individuell
    Sorgen är din egen (tillsammans med andra)
    Det finns hopp för en lycklig framtid (fast det tror man inte, men så är det)
    Snart glöms sorgen bort ibland och förvandlas till ett minne
    Det minnet är din Carolina..............

    SvaraRadera
  5. Man bär alltid sorgen med sig hela livet ut även om det inte syns utanpå. Precis som du skriver: Livet går vidare och man har inget val det är bara att följa med så gott man kan. Detta är det ingen som förstår förrän man är där själv. Har själv mist en son, han kom i olycka blott 22 år och levde med svåra hjärnskador tills han var 28. Trots att det är 15 år sedan så finns han så gott som dagligen i mina tankar. Sorgen läker aldrig den blir bara lite mindre smärtsam med åren.
    Såg en fin vers häromdagen.
    Skulle vilja trösta
    men orden blir så små
    För människan är liten
    när sorgen knackar på.
    Önskar dig och dina barn all lycka i framtiden./Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bodil!

      Tack för dina ord. Känns på nåt vis skönt att veta att man inte är ensam av att blivit drabbad av en tragedi. Det du skriver låter helt logiskt, att din son finns i dina tankar varje dag, trots att det är 15 år sedan nu. Det handlar som sagt inte om att glömma och börja om, utan att minnas och lära sig leva med smärtan.

      /Jesper

      Radera
  6. MInnestexten var väldigt fin skriven likaså dina tankar och reflektioner här på bloggen. kramar/lotta

    SvaraRadera
  7. Hittade din/er blogg genom att jag googlade på Stefans stuga. Min fru gick bort i cancer för en dryg månad sen och mycket av det som skrivits på bloggen känns igen. Min fru blev 36år och även hon bloggade för att dela med sig av vårt liv och inte enbart sjukdomen.

    Du har helt rätt i att vi inte har ett val utan måste gå vidare trots att vi mist den vi älskade mest. Jag har en dotter på 3,5år och utan henne hade livet varit oerhört tomt.

    Precis som våra fruar kämpade ska vi kämpa för att ge våra barn den kärlek de förtjänar. Våra fruar sitter uppe i himlen och tittar ned på oss och jag är säker på att de fortfarande älskar oss och är stolta över oss.

    Vi har fått möjligheten att åka upp till Stefans Stuga i v7. Ska ni också åka?

    Massor med styrka till dig och dina barn

    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!
      Trevligt att du skrivit en hälsning. Det verkar onekligen som vi sitter i samma båt du och jag.

      Det är som du säger. Nu har vi barnen att leva för istället. I de lever våra fruar vidare. Så måste det få vara.

      Kul att ni fått tillgång till Stefans stuga. Vi ska faktiskt också dit, fast vecka 12. Vi kommer hålla till på övervåningen. Vilken våning har ni fått?

      Jag hör gärna från dig igen. Om inte annat för att få lite tips om fjällenveckan. Om jag får skulle jag gärna kolla in på din frus blogg som hon haft. Om du inte vill skriva adressen här, går det bra att maila mig på jeppe333@yahoo.se

      Hoppas vi hörs!

      /Jesper

      Radera
  8. Tittade in första gången efter begravningen och imponeras av det du skriver!, Platsen i hjärtat finns alltid kvar, men livet går vidare... önskar dig o din familj många rika glada dagar! Anders.

    SvaraRadera
  9. ❤️❤️❤️
    Fantastiskt att få uppleva den kärlek ni verkar ha haft, det är få förunnade.

    SvaraRadera