lördag 9 november 2013

Lördag

Det har tagit flera dagar för mig att skriva något här på bloggen. Har inte vetat hur och vad jag ska skriva. Men nu finns det ingen återvändo.
De har hittat nya sarkom i buken. Cancern är med andra ord tillbaka. Det syntes på röntgen jag gjorde i onsdags. Det har även visats sig på den vätska som de tagit prov på.

Eftersom magen var så stor och fyllt av vätska gav det stor smärta och de satte tillslut ett drän. Fyra liter kom ut rätt snabbt och trots det syntes det marginell skillnad. Men trycket mot revbenen minskade. Efter något dygn kom det inte mer vätska ur dränet och det gjorde riktigt ont i området så vi fick ta bort det igen. Tydligen så är vätskan inkapslad i olika fickor så det är svårt att komma åt allt. Vätskan bildas av cancercellerna.

På måndag blir det ambulans ner till Lund för att få en ny sorts cellgifter samt få mer information om vad som kommer att ske. Men vi vet att oddsen är inte så goda. Ett mirakel hade suttit fint nu.

Vi vet inte vad vi ska säga. Det finns inte ord tillräckligt att uttrycka sig i detta läge. Alla påfunna ord har används till allt för triviala saker tidigare så att de har blivit urholkade och betydelselösa i detta sammanhang.

Jag ligger nu på avd 40 på lasarettet och Jesper har varit med mig i stort sett hela tiden. Barnen har varit här och hälsat på och även träffat lite viktig personal de kommer att ha fortsatt kontakt med så småningom. Informationen tog de emot som så små barn kan förväntas att höra detta. Vi har sagt att knölarna i min mage har kommit tillbaka och att de är väldigt farliga, farligare än förra gången. Men att alla jobbar nu så hårt man kan för att jag ska bli frisk igen. De vet att jag kommer åka till Lund då och då och att mormor kommer att vara  mycket hos oss och att farmor och farfar också kommer att finnas med mycket. De känner sig trygga med det.

Jag förstår att ni har många frågor nu. Hur kunde detta ske? Jag blev ju nyss "friskförklarad"? Ja, det de sa var att operationen var lyckad och att man fick bort all tumör i ett stycke med goda marginaler och att det inte funnits någon risk att det spridit sig som inte tidigare dött av cytostatikan. Men det finns som jag tidigare sagt aldrig någon friskförklaring i denna sjukdom. Det enda man kan gå på är den information man har i nuläget. I mitt fall verkar denna cancer vara något så fruktansvärt aggressiv och växer makalöst fort.

Den cytostatikabehandling jag ska få i Lund ges som dropp under 24 h. Så jag behöver troligtvis inte vara i Lund lika länge som tidigare utan kan komma hem till Växjö emellan behandlingarna. Vet dock inte intervallen ännu. Anledningen till att jag inte kan få behandlingen här i Växjö är att de aldrig gett den i Växjö tidigare och att det är viktigt att ha koll på biverkningarna (vet ej vad biverkningarna är). Men kanske kan den ges i Växjö så småningom när vi vet hur jag svarar på den och hur det fungerar. Det känns så oerhört viktigt för mig att ha tillgång till familj och vänner här hemma, men självklart går säkerheten i första hand.

Frågorna tar aldrig slut. De tankar vi förträngt måste nu plockas fram och diskuteras. Så oerhört jobbigt att se smärtan hos mina närmaste. Jag vill så gärna att alla ska vara lyckliga. Jag förstår att de skulle vilja dela den smärta jag får uppleva. Det hade förstås varit skönt. Och det är nästan att man funderar på vad som är värst, att stanna kvar eller att få gå. Vad kommer hända sen och så vidare och så vidare.

Det är däremot viktigt att mellan de tyngsta stunderna även att försöka fokusera på varje dag och att kämpa. Ta en dag i taget. Det har skett mirakel tidigare och jag vill vara ett av dem!

Strax kommer Måns och hälsar på efter sin hockeyträning. Ser fram emot en stund tillsammans med honom.

21 kommentarer:

  1. Jag saknar ord. Jag sitter på en innebandymatch och läser. Mina tårar rinner och allt jag kan tänka på är dig och din familj. Faan... Men jag skickar tro, hopp och oändligt mycket kärlek! Jag vill bara krama er! Ge er kraft att orka. Frid. Lugn. //Lisa

    SvaraRadera
  2. Vilket skit!! Vad du får utstå.. :-( Nu ber vi om att du är en av dem som blir av med cancern. Krya-på-dig-kramar i mängd!!
    //Catrin

    SvaraRadera
  3. Alla tankar går till dig o din familj! Hoppas att du inte har så ont just nu! Kramar i tusentals från oss i Älmhult samt Erik och Mimmi som är hemma i helgen

    SvaraRadera
  4. Carolina, vi tänker på dig hela tiden. Lycka till nu nere i Lund! Många kramar från Sara m. fam.

    SvaraRadera
  5. Tänker så på er, kram Linda o Janne!

    SvaraRadera
  6. Kära Carolina och Jesper med familj! Vad ledsen jag blir över att höra detta! Det skulle ju vända nu, men vi håller givetvis alla tummar vi har för att miraklet kommer nu. Du är så fantastiskt stark som delar med dig av detta och kämpar dig igenom detta helvete. Vi tänker på dig och sänder dig styrka att orka fortsätta dig igenom detta! Ta hand om er alla! Massor med kramar från Chatarina med familj i Uppsala

    SvaraRadera
  7. åh vännen, jag saknar ord. mina tankar finns hos dig och din familj. jag kan hämta molle imorgon och ta hand om honom om ni vill det. många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. många kramar från Lotta skulle det stå.

      Radera
  8. många kramar från Lotta skulle det stå.

    SvaraRadera
  9. Har inga kloka ord att säga i allt detta känner jag....vad ska man säga? Jävla skit-sjukdom känner jag bara! Vet dock att du Carro är starkare än den. Du är en kämpe Carro! Älskar och tänker på dig och önskar så klart jag kunde hjälpa dig på ngt sätt. / kram Sara Kullervik

    SvaraRadera
  10. Styrkekram från oss i Hbg, vill inget hellre än att se dig frisk!!

    SvaraRadera
  11. Finaste goa Carolina! Mitt hjärta brister när jag läser ditt inlägg <3 Tårarna rinner och sorg blandas med ilska! Oj vad jag vill svära nu... Den grymmaste maktlösheten... Jag mobiliserar all den styrka jag kan uppbringa och sänder till dig för detta ska du fixa, det finns inget annat!! En dag i taget, håll ut, kämpa! Det finns inget annat<3 Jag vet att ditt innersta kontaktnät finns där för dig, får allt att fungera medans du fokuserar på att ta dö på alla elaka jävla "sarkomer" men om, utifall att det finns något ni behöver en hjälpande hand med, något litet som stort så finns jag här! Du finaste!! Kram Annica

    SvaraRadera
  12. Vi tänker på er hela tiden,så orättvist,blir så ledsen och arg! Jävla skit sjukdom!!!
    Fina Carolina vi vill att du klarar det här! Kramar Emma o Anders

    SvaraRadera
  13. Carolina!! Vi tänker på er. Håller alla tummar och tår för att det ska ske ett mirakel. Många kramar till er alla/ Caroline med familj.

    SvaraRadera
  14. Fan vad orättvist vill jag bara skrika. Samtidigt skickar jag en kram till dig och din familj// T

    SvaraRadera
  15. Carolina... vi tänker på dig och din familj. Som ni kämpar. . Men ge inte upp!! Fortsätt kämpa!! Finns inga ord för vad ni går igenom.. Massa kärlek till er // korpv 11

    SvaraRadera
  16. Fina fina Carolina! Hittar inga ord. Du och din familj finns i mina tankar hela tiden. Varma kramar från Mia

    SvaraRadera
  17. Carro! Jag tänker på dig! Många kramar!

    SvaraRadera
  18. Kära Carolina. Vi blir så ledsna över att behöva detta. Vilken jävla skitsjukdom! Vi som tänkte att de bara kunde bli bättre nu. Men vi vet att du är en kämpe så kämpa nu! Tänker på er hela tiden <3 Kramar från Carin och Marcus. Fuck Cancer!!

    SvaraRadera
  19. Håll ut - blott en dag - ett ögonblick i sänder! Styrkekramar från Gubbenpetson!

    SvaraRadera
  20. DU e så ofantligt stark, kom ihåg det! Varma kramar

    SvaraRadera