söndag 17 november 2013

söndag kväll

Det gick inte att hantera smärtan hemma trots upprepade försök med morfin. Tillslut var det bara att åka in till avd 40. Fick snabb hjälp med att sätta nålen i venporten, ta blodprover och morfin. Efter ett tag klingade smärtan av och det blev lättare att slappna av lite. Imorgon är det förberett med remiss till röntgen för att återigen se om det går att tappa mig på vätska. På något sett måste den bort, det får inte plats mer. Magomfånget har ökat med 2 cm två dar i rad nu och det känns må jag säga. Kan i stort sett inte röra mig.
Har blivit zå svag. Musklerna förtvinar. Jag kan inte resa mig från huk utan måste lyftas upp, orkar knappt med armarnas hjälp heller på egen hand. Helt sjukt!

Jag är så glad och stolt över min familj som ställer upp och finns för oss. Inte minst som stöd för Jesper. Jonas var nere i veckan något drygt dygn och stöttade upp tillsammans med min mor. I lördags åkte hon hem till Motala för att vila upp sig ett tag efter nästan två veckor hos oss. Strax efter kom Daniel och Karolina med deras yngsta dotter. Barnen har lekt konstant hela helgen helt utan gnäll och tjafs eller konflikter. De stormtrivs verkligen tillsammans. Oerhört skönt med fler vuxna i huset både för mycket praktisk hjälp och emotionellt stöd. Imorgon kommer Oscar istället från Uppsala. Vi har många omkring oss som hjälper och finns tillhands och det behövs verkligen. Så tacksam, det känns skönare att veta det inför kommande tid och lång tid framöver. Smärtan för oss är ju så tung att bära att den inte ryms i rummet vi befinner oss i. Det känns som att vi båda inte kan falla tillsammans utan den ena räddar den andra och så tvärtom. Ibland är det obehagligt att bara vara vi två i ett rum. Vad händer om vibåda faller? Vem plockar upp oss när vi står på gränsen mellan galenskap och apati?

Orden att uttrycka räcker inte till. De är förbrukade för allt för klena orsaker, eller så får jag bara inte ut det. Då är det skönt att känna, höra, läsa eran ilska, sorg och maktlöshelt. Ord som fyller i det jag har svårt att uttrycka.

Nu ska jag försöka sova och det är skönt att veta att smärtlindring bara är ett knapptryck bort. Imorgon bitti kommer Jesper tillmig igen när barnen lämnats på skola. Daniel och Karolina tar hand omSaga så länge.

9 kommentarer:

  1. det är svårt att hitta ord, vet inte vad jag ska säga. vill bara hålla om dig och visa hur mycket jag tycker om dig och känner med dig. skönt att det finns så många runt omkring dig som hjälper och stöttar. finns det något jag kan göra för dig så tveka inte att fråga. fortsätt kämpa. många kramar /Lotta

    SvaraRadera
  2. Min kära Carotina! Jag hoppas att mina styrkekramar når dig: jag tänker så intensivt och ofta på både dig och Jesper. Du KAN kämpa lite till, för du är stark, det vet vi, och det har du redan bevisat. Som Lotta skriver, du kan önska dig vilken typ av stöd/hjälp som helst, vi finns här för er! Anna

    SvaraRadera
  3. Du är en otrolig kämpe Carolina och det har du visat hela tiden. Mina tankar kan inte släppa dig och det du just nu går igenom, men är det någon som ska klara detta så är det du och din fantastiska familj. Någongång måste ju rättvisan segra !!!!
    / Mona

    SvaraRadera
  4. Svårt att tänka på något annat än dig du fina! Blott ett ögonblick fyller ett helt universum och allt blir så annorlunda. Nuet är det mest värdefulla och jag
    önskar tiden stod stilla. Du har en
    underbar familj och vänner som alltid
    kommer att finnas för din fina familj
    Carolina vad som än händer. Du har
    fått mig att stanna upp och se nuet på ett annorlunda sätt, en mer värdefull
    och dyrbar del av livet. Varma, fina
    Carolina! Din kamp är viktig. Du
    kämpar för det viktigaste och jag kan
    inte förlika mig med något annat än att du ska klara detta. Din styrka och din envishet gör dig till den du är och du är finaste Carolina! ♥ Du ÄR! Försök att känna mina armar som tar ett stadigt tag rund dig och håller länge, länge..... Annica

    SvaraRadera
  5. Krya på dig Carolina! Skönt att du får smärtlindring när du behöver det! Kan vi hjälpa er med ngt så tveka inte att höra av er! Hälsa till Jeppe o barnen! Kramar från Erlikssons

    SvaraRadera
  6. Hej Carolina!

    Sara har hållit mig uppdaterad om hur det går för dig och på sistone har jag regelbundet följt bloggen själv. Blir helt tagen av din historia och har tänkt väldigt mycket på er den senaste tiden. Alla "problem" i ens vardag bleknar och bara tanken på det du går igenom får tiden att stanna upp. En sjuk känsla av overklighet...

    När det är tufft på jobbet har jag tänkt att Carolina längtar säkert efter att ha en tuff dag på jobbet. Alldeles nyss togs t-banetåget jag satt på ur trafik så att jag fick vänta 4 min. på nästa. Ett "men åhhh" höll på att formas i mitt huvud men så dök känslan upp att här skulle säkert Carolina inte haft något emot att spendera 4 min... Det ger en lite perspektiv på tillvaron. Efter jag började läsa om din berättelse håller jag om barnen lite hårdare och lite längre när vetskapen om livets bräcklighet gör sig påmind.

    I vårt bröllopsalbum har vi flera bilder på dig och de utstrålar en sådan otrolig energi och glädje. De representerar både hur jag ser tillbaka på den dagen och hur jag ser på dig. Framförallt ett foto när du kramar om Sara efter vigseln. Det är den bilden av dig som jag ser framför mig när jag tänker på dig och den går verkligen inte alls ihop med din berättelse...

    Du är själva antitesen av en så vidrig sjukdom och jag hoppas för allt i världen att du finner inre stryka att besegra den! Skickar en stor styrkekram till dig och din familj, framförallt Jesper.

    Det är du gör med bloggen är starkt och viktigt! Många känner igen sig i din situation eller som anhörig. Jag hoppas att du kan titta tillbaka och läsa den själv om många år och vara lycklig att du lämnat den svåra tiden bakom dig...

    Vi tänker på er.
    Kram /Mattias Kullervik

    SvaraRadera
  7. Hej Carolina
    Jag har hört om ditt tuffa år av min man som är kollega med din man. Har nu tittat på din blogg och blir såklart tagen av allt du skrivit. Förstår att du är modig och stark och verkar van att fixa det mesta själv. Hoppas du mår lite bättre nu och fått lite kraft igen.
    /Ulrika Gidmark

    SvaraRadera
  8. FY FAAN vad jag tycket att livet är orättvist! Man vill bara skrika... Jag har läst på din blogg ett tag men aldrig skrivit innan. Orden känns otillräckliga...Men du är en kämpe <3 du och hela din familj <3

    SvaraRadera
  9. Käraste Carolina!
    Precis som alla andra skriver så är det så ofattbart och jag blir så tårögd av att läsa hur du har det...livet känns så grymt och orättvist!! Tänker på dig och din familj varje dag! Många kramar och styrka till dig.../Jenny Kim

    SvaraRadera