onsdag 27 februari 2013

Hästkött

Kan ju inte låta bli att kommentera debatten. Jag tycker det är så oerhört bra att debatten kommer ut och att fler och fler fall upptäcks. Men jag tycker att debatten håller fel fokus på många håll. Det handlar ju inte om att hästkött är dåligt kött utan det handlar ju om att köttindustrin är sjuklig! Priserna ska pressas ner till låga nivåer utan någon som helst hänsyn till djurens välbefinnande. Det enda sättet att förändra situationen är att konsumenterna blir medvetna och ställer krav på handlarna, som i sin tur måste ställa krav på sina producenter. Rumänska vildhästar fångas in och slaktas, tusentals hästar "försvinner" ur svenska statistiken varje år. Låt oss vara lite kräsna över hur de djur vi vill äta har det i livet. Alla kan ju inte föda upp sina egna grisar i lösdrift eller låta kor beta i sin trädgård men alla kan göra medvetna val.

Jaja, tur att jag inte är politiker för min övertalningsförmåga kanske är så där. Men nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar