torsdag 21 februari 2013

Samtalet

Läkaren ringde. Positivt nog visade röntgen även andra gången att det inte var spridning, inget bråck heller utan verkar möjligen vara samling av lymfocel  (=cystisk massa innehållande lymfa från sjuka lymfkärl eller bildad till följd av operativt ingrepp eller annan skada.). Inget att göra åt smärtorna utan jag får knapra piller för att mäkta med det. 

Gynexperter och onkologer i Lund har nu tittat på min berömda knöl och tror inte att tumören utgick från livmodern. Kanske möjligen från bukhåleslemhinnan. Sarkomgruppen (en annan expertgrupp i Lund) ska ta sig an mitt fall på onsdag. Innan dess kommer ingenting hända. Däremot så förlänger han min sjukskrivning ett tag till. Jag ska fortsätta med sjukgymnastiken och att gå lite promenader - det gör mer nytta än skada. 

Man kan säga att jag har gått igenom olika diagnoser de senaste månaderna. Började med tvillingcysta som blev myom och cysta som blev uterussarkom (livmodercancer) som blev nåt annat sorts sarkom. Egentligen skiter jag i vad det heter, bara det är borta och aldrig mer kommer tillbaka, någonsin!




PS. Tänk att ordet "cancer" och jag ska höra ihop, känns overkligt att ta ordet i min mun och att skriva ordet. Pulsen går i högvarv bara jag tänker på det. DS

2 kommentarer:

  1. Skönt att det inte var ngn spridning, men fruktansvärt att behöva hå och ha ont.. Tänker på dig ofta. Cancer är en hemsk sjukdom för den drabbade och dem runt om...
    Kramar jenny

    SvaraRadera
  2. Skickar en liten kram och tanke till dig. Kram Therese

    SvaraRadera