onsdag 27 februari 2013

Ny zoobutik

Såg precis två annonser på platsbanken som söker en säljare och en butikschef till en ny zoobutik (Grizzly Zoo) i Växjö. Kul att branschen går bra tänker jag först. När jag sen läser innehållet i annonserna blir jag besviken. För att bli säljare ska man ha minst två års erfarenhet inom försäljningsbranschen. Har du djurvårdsutbildning eller är det en merit. Men hallå!! Det sistnämnda borde vara ett krav! Dessutom borde den anställde ha zoohandlarutbildning enligt jordbruksverkets regler.
I butikschefsannonsen står det att det krävs kunskaper i affärsmannaskap,  personalledning och butiksdrift mm. Det står inte ett ord om någon som helst djurutbildning, djurerfarenhet eller ens djurintresse! Detta företag verkar alltså helt oseriöst i mina öron/ögon. Det kommer krävas mycket för att de ska vinna mitt förtroende. Tacka vet jag Tassar och Morrhår i Växjö som satsar på djurens välmående och kunskap!

Förresten, rätta mig gärna om jag har fel!

7 kommentarer:

  1. Tycker du har helt rätt. Men du vet med personal som har riktig utbildning blir det dyrare....sorgligt att pengarna styr som vanligt. Tänker inte handla hos dem iaf.

    SvaraRadera
  2. Förstår hur du tänker, tänkte likadant först. Men efter att jag forskat runt lite har jag förstått att dom inte kommer sälja några djur, endast djurtillbehör. :)

    SvaraRadera
  3. Men det behövs ju fortfarande kunskaper och intresse för att ge kunden bra råd.

    SvaraRadera
  4. Ja, det håller jag helt med om. :)

    SvaraRadera
  5. Håller med dig! //mia

    SvaraRadera
  6. Finns fler yrken som har fel krav på utbildning. Rektorer, räcker om man har ekonomi och administration som kunskap. Den pedagogiska biten verkar helt oviktig.

    SvaraRadera
  7. Finns fler yrken som har fel krav på utbildning. Rektorer, räcker om man har ekonomi och administration som kunskap. Den pedagogiska biten verkar helt oviktig.

    SvaraRadera