tisdag 22 oktober 2013

Äntligen!

Det är inte klokt. Tror knappt att det är sant. Tänk att jag faktiskt har klarat det. Detta år som nu får går till historia. Jag och min familj har kämpat så.

Min läkare som bestämmer över min behandling, Mikael Eriksson i Lund, ringde i söndags och berättade att jag inte behöver fler cellgiftsbehandlingar. Efter att ha analyserat tumören har de konstaterat att det inte finns någon tendens till att det finns någon risk till att det finns kvar tumör efter operationen. De fick med allt samt tillräckligt mycket marginal runt omkring. Givetvis finns det ingen hundraprocentig försäkran. Risken för återfall är lite större än för en vanlig "Svensson". Jag kommer att genomgå många och täta undersökningar under en lång tid framöver. Det kommer att bli många resor till Lund eftersom det är där de har den bästa utrustningen. Men det gör inget att jag får åka dit titt som tätt.

Så nu börjar jag alltså sakteliga förstå att det är över. Trots att det alltid finns en risk för återfall så måste jag trots allt se det som en seger. Får jag inte vara glad nu - när ska jag då vara det?

Nu är det återhämtning som gäller. Och det kommer att ta tid. Just nu får jag ju behandling för en stor infektion i kroppen. Det har visat sig som blodförgiftning i urinvägarna men de har även sett en början på en infektion i fettet i operationsområdet. Bakterien jag har är även lite resistent så det är inget att chansa på utan de ger mig ett riktigt kraftfullt antibiotikum. Jag slipper dock vara kvar på sjukhuset trots att jag ska ha ska ha det intravenöst var 8:e timma. Hemsjukvården kommer hem till mig istället kl. 08, 16 och 24.

Jag har en bit att klättra innan jag når full fysik igen. Jag har verkligen tappat muskler efter så mycket stillasittande och liggande de sista månaderna och konditionsmässigt ligger jag också dåligt till. Tycker det är jobbigt att gå uppför trappan eller att gå upp för en liten backe som jag tidigare inte ens tänkt  på att det var uppför. Jag har lågt blodvärde. Förra veckan låg jag på 80. Men eftersom jag är så van att ha lågt blodvärde märker jag inte av det så jättemycket ändå. Lite järntabletter kanske hjälper till att få upp det.

Som sagt, nu är det återhämtning som gäller men jag är så glad och lycklig över beskedet att jag ser med glädje på den återhämtningen. 

12 kommentarer:

  1. Gratulerar dig Carolina och tack - så oändligt många tack - till alla som på olika sätt medverkat i och stöttat dig i din kamp mot cancern. Men naturligtvis har du mycket efterarbete kvar när du nu kommer tillbaka till LIVET. Gratulerar också Jesper och barnen som nu kan få tillbaka familjelivet tillsammans med dig.
    Pappa.

    SvaraRadera
  2. Härligt!! Stora kramar från oss i Hbg!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart att läsa! Jag visste att du skulle fixa det. Ha det nu bara gott och njut av vardagen tillsammans med din fantastiska familj!
    Kram / Mona

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk lättnad Carolina! Så som du har kämpat, så som dina nära och kära har kämpat!! Nu har ni fått utdelning.... <3 <3 <3 Annica

    SvaraRadera
  5. Så underbart!!! Nu kan du äntligen "slappna" av och glädja dig åt din lycka och din underbara familj!
    Tack för att du har orkat skriva här och delat med dig av din resa. Vi är många som har läst och hejjat på dig
    många kramar korpvägen

    SvaraRadera
  6. 😃 fantastiska nyheter! Jag säger som jag sagt förrut: "tro, hopp och oändligt mycket kärlek" till dig och din familj! Kram från Lisa

    SvaraRadera
  7. Jabbidabbidooo!
    Glädjetårar rullar i mängder!
    Njut nu i massor av det liv du äntligen fått tillbaka!
    Bamsekram!
    /Malena

    SvaraRadera
  8. Fantastik nyhet! Ta nu hand om dig mycket! Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Härligt Carolina! Så fantastiskt goda nyheter!
    /Kram Catharina

    SvaraRadera
  10. Härlig läsning. Klart att du ska vara glad. Du är en stor förebild och inspiration så som du har kämpat med enorm kämparglöd. Så glad för dig och din familjs skull. Tack för all uppdatering här på bloggen. Kramar från Fasanvägen

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt! Man blir ju så imponerad av din styrka och hur positivt inställd du trots allt oftast är! Jättegrattis! Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Jag blir så glad, så glad. Du är fantastisk. Grattis. GRATTIS!!! :) Kram från en annan Carolina

    SvaraRadera