söndag 10 mars 2013

Vad väljer man?

Alltid när jag står på ICA funderar jag över vilket smör jag ska välja att bre på smörgåsen. Banalt? Kanske men låt mig förklara. Som ni vet är det viktigt för mig att djur behandlas väl. Själva diskussionen som rör mjölkkors situation kan göras lång - tar inte den nu och här - men vi kan kanske enas om att människan utnyttjar kor för att äta gott och det är inte alla kor som lever kalasliv direkt.
Något annat som ligger mig varmt om hjärtat är att leva hälsosamt. Fett är ju liksom inte bara fett utan det finns ju hur många olika varianter som helst och jag är knappt insatt till hälften. Olika fetter är ju bättre och sämre för kroppen.
Det tredje jag tycker vi behöver ta hänsyn till är hur vi skövlar regnskog för att plantera stora monokulturer av palmträd som ger palmolja som i sin tur används som utfyllnad i allt möjligt (allt från Flora till hudkrämer).
Det finns dessutom en fjärde faktor i detta dilemma, nämligen priset. Inte så viktigt men visst har det betydelse när man är flerbarnsfamilj och är föräldrarledig.

Just det, kom på en femte faktor: tillsatser av konstgjorda kemiska strukturer där forskningen ännu inte kommit så långt gällande hur det påverkar våra kroppar ur ett långsiktigt perspektiv.

Finns det något smör jag kan välja som tillfredställer alla mina ståndpunkter och behov??

1 kommentar:

  1. Visst är det en djungel och för att ha tillräcklig kunskap för att välja krävs minst en genomläst avhandling inom varje område....
    //Linda

    SvaraRadera